Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In dit boek wordt uitleg gegeven over de denk- en gevoelswereld van peuters, kleuters en schoolkinderen en worden allerlei gespreksonderwerpen voorgedragen en uitgediept: van echtscheiding tot de geboorte van een broertje of zusje, van verhuizing tot seksualiteit. Tot slot worden ook gesprekstechnieken besproken. Zware levensthema' s worden niet geschuwd, maar Gesprekken met kinderen heeft vooral betrekking op de dagelijkse praktijk.
Kinderpsychologie --- Communicatie ; kinderen (0-12 jaar) --- #KVHB:Kinderpsychologie --- 183 Kinderrechten en Participatie --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekstechnieken --- Kleuters --- Kinderen --- Educational sciences --- Age group sociology --- mondelinge communicatie --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- kinderen --- pedagogiek --- Communicatie ; kinderen
Choose an application
Een goed gesprek vindt doorgaans niet gepland maar toevallig plaats en op plekken die daar niet per se voor bedoeld zijn, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Als professional is het lastig om een dergelijk spontaan gesprek in scène te zetten. Hoe krijg je kinderen en jongeren aan het praten over een moeilijk onderwerp, met een wildvreemde, op een vreemde plek en op een niet door hen gekozen tijdstip?De vraag ?Kun je iets over jezelf vertellen?? levert vaak niet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen verwarring op. Wat zal ik wel en wat zal ik niet zeggen? Vraag je ?Waar lijk je meer op? Op een olifant of op een muis?? dan krijg je vaker spontane reacties en zeker minder sociaal wenselijke antwoorden, want wat is sociaal wenselijker? Een olifant of een muis? Doordat je beter aansluit bij de leefwereld van het kind levert deze creatieve manier van communiceren niet alleen relevantere reacties op, de interacties met de kinderen worden ook levendiger en speelser. Zeker bij goed doorvragen, kun je erachter komen wat een kind te vertellen heeft.Er zijn veel andere eenvoudige, uitdagende manieren om met kinderen moeilijke zaken te bespreken, variërend van samen een potje scrabbelen tot het maken van een gezinsopstelling met koffiebekertjes. Ben Baarda verzamelde ruim vijftig voorbeelden van creatieve manieren om informatie te krijgen van kinderen en jongeren over henzelf en hun leefomgeving. Greetje Sieders maakte daar veel tekeningen bij die gebruikt kunnen worden bij de gesprekken. Hopelijk inspireert het tot nog creatiever communiceren met kinderen en jongeren!https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2195/inspiratieboek-creatief-communiceren-met-kinderen-en-jongeren
Didactic strategies --- communicatie --- sociale vaardigheden --- leraren-leerling relatie --- Gesprekstechniek --- Kind --- Jongere --- Communicatietechniek --- Communicatie ; jongeren --- Communicatie ; kinderen --- Educational sciences --- Mass communications --- Communicatie --- Didactics of languages --- Communicatie jongeren. --- Communicatie kinderen. --- Leerlingbegeleiding --- Werkvorm --- Methodiek
Choose an application
Hoe praat je met een kind van vijf over seksueel misbruik? Hoe vraag je een vijftienjarige of ze in de prostitutie zit? In Creatief communiceren met kinderen zijn ideeën en technieken verzameld om op een kindvriendelijke en speelse manier met kinderen te communiceren. Deel I van het Theorieboek geeft een antwoord op de vraag wat je van kinderen op een bepaalde leeftijd kunt verwachten. Besproken worden zowel de baby, de peuter, de kleuter, als het schoolkind en de adolescent. Deel II laat zien hoe je op een kindvriendelijke manier kunt communiceren en hoe je daarbij gebruik kunt maken van allerlei creatieve technieken: tekentechnieken, spelletjes zoals Galgje, koffiebekertjes om over het gezin te praten... Per techniek wordt aangegeven voor welk doel (kennismaken, diagnostiek of begeleiding) deze is bedoeld, en voor welke leeftijd. Het boek biedt voor elke leeftijd bruikbare technieken, maar is vooral gericht op de communicatie met kleuters en schoolkinderen. Het Materiaalboek bevat diverse benodigdheden voor creatieve communicatietechnieken zoals projectieplaten, aankleedpoppen, smileys en voorbeeldkaartjes met zinnen die kunnen worden aangevuld. Ter ondersteuning van het boek is er een website met filmpjes waarin de besproken technieken gedemonstreerd worden, creatieve tips, relevante links en een forum voor opmerkingen en suggesties. Creatief communiceren met kinderen is vooral bedoeld als inspiratiebron voor professionals die met kinderen werken zoals psychologen, pedagogen, leerkrachten, kinderdagverblijfmedewerkers, dokters en fysiotherapeuten, maar ook voor ouders kan het boek nuttig zijn.
Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Kinderen (0-12 jaar). --- Hulpverlening. --- taalverwerving --- communicatie --- Didactics of languages --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- #KVHB:Communicatie; kinderen --- #KVHB: Gesprekstechnieken --- 305.8 --- Kinderen --- 316.77 --- Communicatie ; kinderen --- Communicatie ; algemeen --- Didactiek van de talen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Communicatietechnieken --- Ontwikkelingspsychologie --- Kleuters --- Mondelinge communicatie --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- pedagogiek --- sociale vaardigheden --- communicatievaardigheden --- lager onderwijs --- Kind --- Communicatietechniek --- Kleuter --- Gesprekstechniek --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Literatuur over gespreksvoering met kinderen bestaat nauwelijks. Spreken met kinderen is echter voor bijna iedereen een dagelijkse bezigheid en voor professionals een kernactiviteit. Desondanks is er tijdens opleidingen nauwelijks aandacht voor. Het voeren van open gesprekken met kinderen staat in dit boek centraal. Daarnaast wordt aandacht besteed aan hulpverleningsgesprekken, verhoorsituaties en gesprekken in de schoolsituatie. In haar boe beschrijft de auteur hoe gesprekken met kinderen van 4 tot en met 12 jaar gevoerd kunnen worden. Hoe krijgt u deze aan de praat over wat hen bezighoudt? Moet u praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd van een kind in? Hoe zorgt u dat het kind een optimale getuige is?
Communicatie kinderen --- Gesprekstechnieken --- Communicatie --- Kinderen --- Jeugdzorg --- Psychotherapie --- Luisteren --- Onderwijs --- Hulpverlening --- 305.8 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- 499.4 --- Communicatie ; algemeen --- Mondelinge communicatie --- Age group sociology --- Educational sciences --- communicatievaardigheden --- luisteren --- kinderen --- pedagogiek --- jeugdzorg --- gesprekstechnieken --- Communicatie ; kinderen --- Kind --- Gesprekstechniek --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- communicatie --- gespreksvoering --- vraagtechnieken
Choose an application
Psycholinguistics --- Developmental psychology --- Language acquisition --- Communication --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Communicatie; kinderen --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language and languages --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- Acquisition
Choose an application
Literatuur over gespreksvoering met kinderen bestaat nauwelijks. Spreken met kinderen is echter voor bijna iedereen een dagelijkse bezigheid en voor professionals een kernactiviteit. Desondanks is er tijdens opleidingen nauwelijks aandacht voor. Naast het voeren van vraaggesprekken met kinderen wordt in deze uitgave gespreksvoering in het algemeen beschreven en behandelt het in het bijzonder hulpverleningsgesprekken en gesprekken in de schoolsituatie.In Luister je wel naar mij? beschrijft Martine Delfos hoe een gesprek met vierjarigen, achtjarigen of twaalfjarigen gevoerd kan worden. Moet je praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd van een kind in? Hoe zorg je dat het kind een optimale getuige is?Luister je wel naar mij? dat Martine Delfos schreef met medewerking van Jorien Meerdink en Fiet van Beek van bureau WESP, is een boek over gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf waarin het meest recente onderzoek verwerkt is tot een model van leeftijdgewijze vormen van gespreksvoering. Het is geschikt als leerboek voor mensen die met kinderen in de basisschoolleeftijd werken, van leerkracht of politieagent tot therapeut. (Bron: covertekst)
gesprekstechnieken --- psychosociale ontwikkeling --- communicatie --- kinderen --- Communicatie ; kinderen (0-12 jaar) --- Gesprekstechnieken --- communicatie in de hulpverlening --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Jeugdzorg --- 361.2 --- 007 --- Communicatie --- Kinderen --- Psychotherapie --- Luisteren --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Age group sociology --- Orthopedagogics
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|